Wil je je verder verdiepen in de Molukse geschiedenis? Is je onderwijsmethode toe aan een opfrisbeurt? Of wil je voelsprieten ontwikkelen om lessen inclusiever te maken? Ontdek ons aanbod.
Kennis over de Moluks-Nederlandse geschiedenis leert je om je ervan bewust te worden dat geschiedenis altijd meerdere perspectieven en verhalen kent. Om je kennis te vergroten of vaardigheden te ontwikkelen om je (geschiedenis)lessen te verrijken vanuit een meerstemmige benadering, bieden wij cursussen en kenniscolleges op maat aan. Daartoe behoren kennissessies voor de professionele leeromgeving op en rond scholen, junior kenniscolleges voor leerlingen, maar ook lezingen voor een breed publiek.
Indien gewenst kunnen onderdelen aangepast worden aan specifieke vragen of onderwerpen.
Juniorcollege/gastles voor basisschoolleerlingen
De geschiedenis van Molukkers en Nederlanders is al meer dan vier eeuwen met elkaar verbonden. Dat begon in 1599 toen Nederlanders voor het eerst de Molukse eilanden bereikten op zoek naar kostbare specerijen. Deze geschiedenis kenmerkt zich vervolgens door geweld èn samenwerking, door loyaliteit èn onmacht, in een koloniale samenleving waar ongelijkheid overheerste. En nog steeds speelt het (koloniale) verleden door in het heden, in onze samenleving.
In 1951 zetten de eerste Molukkers voet aan wal in Nederland. Het gaat hoofdzakelijk om militairen die hadden gediend in het koloniale leger, het Koninklijk Nederlands-Indisch leger (KNIL), met hun gezinsleden. In totaal bijna 13.000 mannen, vrouwen en kinderen. Hun komst is een gevolg van het onafhankelijk worden van Indonesië, het vertrek van Nederland als kolonisator en de politieke problemen die dan spelen. Waarom kwamen de Molukkers in Nederland terecht terwijl ze dit eigenlijk niet wilden? En hoe was het om als kind op te groeien in een woonoord?
In het juniorcollege gaan wij samen met de leerlingen hierover in gesprek en ontdekken ze dat ‘geschiedenis’ bestaat uit meerdere verhalen en verschillende perspectieven. In overleg met de leerkracht kan ervoor gekozen worden het juniorcollege in twee sessies aan te bieden: één over de koloniale geschiedenis en één over de komst van Molukkers naar Nederland en eerste opvang.
Kenniscollege/lezing voor volwassenen
In 1951 zetten de eerste Molukkers voet aan wal in Nederland. Het gaat om ex-KNIL-militairen, schepelingen van de Koninklijke Marine, politiemannen en burgers met hun gezinsleden. In totaal bijna 13.000 mannen, vrouwen en kinderen. Hun komst is een gevolg van de dekolonisatie van Indonesië en de politieke problemen die dan spelen. Noch de Nederlandse regering noch de Molukkers zelf vinden overbrenging naar Nederland de beste oplossing. Waarom is het zover gekomen? Wat was de inhoud van de dienstbevelen voorafgaand aan de inscheping? Hoe verliep de reis? En waarom is de ontvangst die de Molukkers destijds ten deel viel, nog steeds een belangrijk thema?
Workshop
Wil je als onderwijsgevende de ‘Gouden’ Eeuw, VOC, kolonialisme of de opvang van nieuwkomers in Nederland behandelen? Betrek daar dan het Molukse perspectief bij! In deze workshop krijg je ideeën om je lessen te verrijken. Je ontdekt hoe je met de Molukse geschiedenis als voorbeeld je leerlingen voelsprieten kunt laten ontwikkelen om gebeurtenissen vanuit meerdere gezichtspunten te bekijken (multiperspectiviteit).
Methoderedactie
Is jullie WO-methode, voor Oriëntatie op jezelf en de wereld, toe aan een opfrisbeurt? Laat deze onderzoeken. Wij bieden suggesties en concrete aanpassingen om de methode te herijken en te verrijken, gebaseerd op ‘words matter’ en meerstemmigheid in onze geschiedenis.