Vanaf dit nieuwe schooljaar is ‘Mina’s reis’ opgenomen in het onderwijsaanbod van de digitale methodemaker Jeelo. Daarmee bereiken we ten minste 112 basisscholen in Nederland. Een belangrijke stap!
Het doel dat Molukse Voetstappen voor ogen heeft, is om de Molukse geschiedenis een vaste plaats te geven in het reguliere onderwijs. Via Marco Janssen, directeur van Openbare Basisschool ’t Startblok in Cuijk, kwamen we in contact met de makers van de methode die op zijn school gebruikt wordt: Jeelo. Jeelo (Je Eigen Leeromgeving) is een online leeromgeving voor het primair onderwijs. De leerstof wordt aangeboden in twaalf projecten. De maatschappij wordt bij het leren betrokken door samenwerking met maatschappelijke organisaties. In 2021 is Molukse Voetstappen een samenwerking aangegaan met Jeelo en dat heeft in 2024 geresulteerd in de les ‘Mina’s reis. Hoe Molukkers in Nederland terechtkwamen’ die in het vaste aanbod van Jeelo als bron is opgenomen. ‘Mina’s reis’ sluit aan bij twee van de projecten van Jeelo voor groep 7 en 8: Omgaan met elkaar en Leren van personen van vroeger. Daarmee is het verhaal over de komst van Molukkers naar Nederland beschikbaar gekomen op 112 scholen in het hele land. Een belangrijke mijlpaal! Ook heeft Jeelo een ‘infoblok’ opgenomen waarmee het verwijst naar deze website van Molukse Voetstappen. Geïnteresseerde leerkrachten vinden zo met één druk op de knop een schat aan Moluks lesmateriaal en informatie over de juniorcolleges die Molukse Voetstappen in de klas kan verzorgen.
In de samenwerking met Jeelo zijn we overigens niet direct begonnen met het ontwikkelen van de les. We spraken eerst af dat we naar haakjes zouden zoeken in het bestaande lesmateriaal van Jeelo om daar een nieuwe Molukse les aan te koppelen. Bijzonder was dat Jeelo ons toegang gaf tot hun digitale systeem. Natuurlijk keken we vooral wat er aan lesmateriaal was over de VOC, koloniale tijd, Tweede Wereldoorlog, dekolonisatie en diversiteit in onze samenleving. Al snel bleek dat er hier en daar wel wat herijking en aanpassingen nodig waren en daarom boden we allereerst een methoderedactie aan waar Jeelo dankbaar gebruik van maakte. Het doorvoeren van die verbeterpunten nam wel wat tijd in beslag want het is niet alleen een kwestie van een digitale tekst aanpassen. Bij Jeelo – en vermoedelijk is dat bij andere methodemakers ook het geval – wordt lesmateriaal ook ingesproken voor leerlingen met een visuele beperking. Een paar woorden aanpassen brengt daarom veel werk met zich mee. Eind 2023 was dat klaar. Vervolgens hebben we ‘Mina’s reis’ afgemaakt door zelf voor de illustraties, tekst en vragen te zorgen. Met de mooie tekeningen van illustrator Els Deckers – bij velen bekend van het stripboek ‘Wortels in de Molukken’ – is de les helemaal af. Vanaf dit schooljaar is onze les over de komst van Molukkers naar Nederland als bron opgenomen in het vaste aanbod van Jeelo. De les met de bijbehorende docentenhandleiding staat overigens op deze website en kan ook gebruikt worden op scholen die niet aangesloten zijn bij de Jeelo-community.
Via een leeftijdgenoot, het meisje Mina, maken de leerlingen de reis naar Nederland mee. De les is opgebouwd zoals ze dat in Jeelo doen: 10 korte teksten met een afbeelding ernaast en na elke pagina een aantal multiple choice vragen. Op het laatst ook een drietal denkvragen waarmee de leerlingen kunnen reflecteren op de hele les, met name op de gevolgen van de moeilijke start in Nederland en hoe je vanuit meerdere perspectieven kunt kijken naar integratie. De les past bij kerndoelen op het gebied van wereldoriëntatie, burgerschap en begrijpend lezen.
Vanuit de ministeries van VWS en OCW wordt momenteel gewerkt aan een herziening van kerndoelen waarmee thema’s als racisme, discriminatie, antisemitisme, koloniaal verleden en migratiegeschiedenis zullen worden verankerd in het curriculum.
Wij zijn er trots op dat Jeelo een voorloper is waar het gaat om het verankeren van onze gedeelde Moluks-Nederlandse geschiedenis in de Nederlandse samenleving.
Veel scholen en methodemakers willen wel een grotere stap zetten om hun educatieve aanbod structureel meer inclusief te maken en met meer culturele diversiteit, maar ze weten niet precies hoe of kampen met tijd- of geldgebrek. Daar waar het gaat om het Molukse verhaal wil het team van Molukse Voetstappen hierbij graag helpen. Contacten met schooldirecteuren zoals Marco Janssen zijn heel waardevol om deuren te openen naar methodemakers. Werk je in het onderwijs of heb je als (groot)ouder een ingang bij de schooldirecteur, kijk dan eens of we net zo’n vruchtbare samenwerking kunnen starten als met Jeelo.
Meer info over Jeelo